Van Boven's Home Made Hub

Van Boven's Home Made Hub

The Easy Party Dinner Issue

Een makkelijk zomerfeestdiner voor in de tuin. Een boek waar ik met smart op wachtte, een waanzinnig breipatroon, een nieuwe vaarroute naar Ierland met hond én auto en toffe wildpluk -(wandeling).

Yvette van Boven's avatar
Yvette van Boven
Jun 21, 2026
∙ Paid

Ha jongens,

Zo, ik dacht dat ik deze keer niets te melden zou hebben, maar niets was minder waar. Toen ik de ondertitel voor deze brief maakte bleek ik ongelofelijk veel te melden te hebben, haha. Grappig ben ik soms.

Hoe is het met jullie, is jullie tuin of berm ook helemaal doorgeschoten? Mooi he?
Ik vind het beleid om al die bermen niet meer te maaien en ze in te zaaien met wilde bloemen een diep geluk. Het is allemaal voor de biodiversiteit heb ik me laten vertellen door de mensen van Naturalis in Leiden, waar ik vaak naartoe was toen ik onderzoek deed voor mijn wildplukboek Van Boven In Het Wild.
Ik zal hieronder een receptje geven waar je nu wat aan hebt, want het zou dit weekend heet worden. Lekkere koude noedels, is toch echt wat je wil als het heet is dacht ik.
Mijn zusje stuurde me fotos van haar wandeling, kijk dit nou, dit is gewoon langs het fietspad in Amsterdam he jongens! Dreamy he.

foto van zus Sophie

Niet hier op dit beeld, maar wat ik ook echt óveral zie, en jullie ook -weet ik zeker- is hondsdraf. Het lijkt wat op dovenetel (de paarse, kleine, maar de toepassing en de smaak is echt anders!) Heel kruidig! Superlekker, mijn vriendin Nadia Zerouali zet er thee van, dan kun jij natuurlijk ook doen. Ze vertelde me dat veel Marokkanen dat doen. Vond ik zo grappig. Ik gebruik hem als keukenkruid, maar hij smaakt fantastisch als thee, doe maar eens, het is net zoals je muntthee maakt. Het heeft iets scherps en toch ook ook iets heel aromatisch. Ik pak even mijn eigen boek erbij, lees even mee. Ik heb de tekst weer iets herschreven overigens. Dat gebeurt nu eenmaal als je je eigen werk opnieuw leest.

Hondsdraf

glechoma hederacea | lamiaceae : lipbloemenfamilie | in het engels: ground ivy

beeld uit Van Boven In het Wild door Oof natuurlijk - die moet ook z’n hele leven lang achter mij aanhobbelen met een camera. Doet hij overigens heel graag hoor, ik dwing m niet. Nou ja bijna nooit.

gebruik het blad: als rucola, gebruik het spaarzaam, de smaak is erg sterk; gebruik het in warme en koude hartige bereidingen als toekruid, dus smaakversterker, in pesto’s, pasta’s en noedelgerechten; lekker als pittige toevoeging in eiergerechten, zoals je ook tuinkers zou gebruiken

gebruik de bloemen: in salades, als garnering

Oei, dit is weer een grote persoonlijke favoriet, deze piepkleine kruipende plant met zijn felpaarse lipbloemetjes. De donkergroene blaadjes zijn niervormig of soms bijna rond, glad en met ronde gekartelde randen. De steel is vierkant en de blaadjes staan kruisgewijs op elkaar.

De plant ruikt heel kruidig en dat is ook hoe hij smaakt: sterk kruidig, een beetje pittig wel. U vindt de plant het hele jaar door, maar hij bloeit al in maart en lekker door tot in september. Nu dus ook, kijk maar in de tuin, in het plantsoen of park.

vindplaats
Hondsdraf staat meestal ergens tegen of in de buurt van bomen, daar klimt hij ook een beetje tegenaan, al kan hij van zichzelf niet klimmen. Vandaar de Engelse naam ground ivy: grondklimop. Hij groeit vrijwel overal, maar het allerliefst op de voedselrijke bodems van tuinen, onder bomen en struiken. Zoals eerder gezegd lijkt hij dus iets op de paarse dovenetel, waar hij ook familie van is. Dat is op zich niet erg, maar hondsdraf heeft qua pittigheid wel mijn voorkeur, veel meer smaak.

Ik moest aan het volgende recept denken toen ik ze weer eens plukte. Omdat het zo warm is weer. Dan wil je makkelijk en koud eten. Maak dit! Maak dit!
Wie bang is voor wildpluk (sheesh!) of geen zin heeft om te gaan zoeken gebruikt koriander in de plaats, wie daar weer niet van houdt gebruikt munt.
Nu heb je nul redenen meer om het niet te maken.

Koude noedels met hondsdraf & sesam

Koude noedels zijn mijn nieuwe lievelingseten. Vooral sobanoedels, gemaakt met boekweit, lenen zich hier echt geweldig voor, ze houden bite en worden niet papperig. Na de wandeling met de hond, als ik weer een zakje wildpluk meegenomen heb, draai ik razendsnel zo’n hapje in elkaar voor de lunch. Ik gebruik hier groene asperges, maar met broccoliroosjes, bimi of zelfs koolzaadtoppen zou dit gerechtje ook goed kunnen.

hoofdgerecht voor 4
270 gram sobanoedels
bosje (ca. 350 gram) groene asperges, in drieën
2 eetl. witte tahin
2 eetl. lichte sojasaus, plus extra
25 gram gember, geschilden geraspt
1 teen knofook, gepeld
1 eetl. honing
flinke handvol (ca. 50-60 gram) hondsdrafblaadjes en bloemetjes, gewassen
3 eetl. sesamzaad, kort geroosterd in een droge koekenpan
snuf chilivlokken, naar smaak
2-3 eetl. sesamolie

Kook de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking in gezouten water, vis ze uit het water (bewaar het kookvocht!) en spoel ze daarna goed af onder koud stromend water. Laat ze uitlekken.
Kook de asperges in het nog hete kookwater in 3 tot 4 minuten net beetgaar. Giet af en spoel ook goed koud onder stromend water.
Pureer de tahin met de sojasaus, gember, knoflook, honing, driekwart van de hondsdraf, de helft van het sesamzaad en een plensje water tot een gladde dressing.

Schep de noedels in een grote kom en meng de dressing erdoorheen. Schep de asperges erdoor. Proef en breng zo nodig extra op smaak met sojasaus en chilivlokken. Bestrooi met de rest van de hondsdrafblaadjes, het laatste sesamzaad en de bloemen. Besprenkel met de sesamolie.

Wandel maar mee…

… als we gaan plukken in het Vliegenbos, Amsterdam Noord

Groot hoefblad, altijd aan het water. Wist je dat vroeger daar de boter mee werd ingepakt tegen bederf? Ik heb ooit honderden jaren oude boter geproefd. Uit dat blad. Oke, het was ranzig, maar niet bedorven!
Alle beeld in deze brief is van Oof Verschuren

Naar Ierland reizen : nieuwe overtocht!

Er is goed nieuws. Over een poosje gaan we weer naar huis in Ierland. Met de hond, en de auto. Jullie vragen me altijd om de route die we daarvoor afleggen, daar heb ik al eens uitgebreid een brief aan gewijd. Inmiddels gaan we ook vaak via Hoek van Holland naar Harwich met Stena Line. in plaats van via Calais door de Chunnel. Nemen we de nachtboot met honden-en -mensen-hut. Ze hebben nu meer hutten voor mensen met honden dan eerst, dus dat is wel echt het proberen waard.
‘s Avonds de boot op, in de vroege ochtend rij je m af en dan door naar Wales, dat is ongeveer 6 uur (zonder tussenstop). Zie verder voor de rest van de reis de link hierboven.
MAAR NU IS ER EEN NIEUWE ROUTE.

Van Boulongne-sur-Mer (dat ligt net onder Calais, even ver ongeveer) naar Cork. In een regelrechte tocht. Nou ja recht. Ze varen onder de UK door. Je hoeft dus minder ver te rijden (alleen naar Calais en van Cork naar je huis(je)), minder grenzen over, minder gedoe met vaartochten op elkaar afstemmen en soms een overnachting regelen. Scheelt een hoop benzine, geld, gedoe en zorgen. Het scheelt overigens geen tijd, de boot vaart 6 dagen in de week (niet op zondag) om 22 uur af richting Ierland en komt er de volgende avond aan om 18:30.
Een lange tocht, maar joh, de reis is dan begonnen en je slaapt ook een groot deel!
Lekker breien, lezen, films kijken en eindeloos over de oceaan turen. Is toch fantastisch. We gaan binnenkort voor het eerst, ik laat weten hoe het was.
Hier is de link naar Hibernia Line. Op de website staat dat huisdieren binnenkort mee mogen, maar ik heb ze gewoon gemaild en toen kon het al. Ze sturen je dan een link om je ticket te betalen.

Daily Veg

Verder had ik jullie nog een tweede deel van Oofs verjaardag beloofd. Want wie het niet wil vieren, viert het toch. Maar dan in kleine stukjes, eigenlijk is dat ook leuk, want zo ben je heel lang jarig. Vorige brief liet ik zien wat we wegborrelden met onze bevriende buren, we aten bergen taart, en heel veel dips en andere happen. Maar heel goeie vrienden wilden toch ook komen. Ze horen bij ons als familie, dus kwamen Nick & Martijn een paar dagen later eten.
Omdat ik weet dat dat altijd gigantisch lange avonden worden, had ik alles van te voren al gemaakt. Dan kon ik overal bij zitten en hoefde ik niet meer op te staan om het eten te bereiden, vind ik altijd zo ongezellig.
Het was prachtig weer, we aten in de tuin. Héél veel groenten, een klein beetje vis en toch ook weer een borrelplankje eerst. Daarvoor maakte ik een zoute ricottadip. Verderop dus de recepten die ik allemaal weer voor jullie heb uitgewerkt natuurlijk, want zo ben ik.

Met mij viert Oof het nóg een keer, want ik gaf hem een weekendje samen naar Parijs cadeau. Dat is volgende week al! Dus stay tuned, doen we een Parijs-special.

Borreltafel: zoute amandelen, Muhammara van geroosterde paprika & walnoten (ik had nog over uit de vorige brief natuurlijk), En Ricottadip met groene olijven en honing - recept verderop in de brief.

MENU!

  • Ricottadip met citroen, groene olijven en honing

  • Rauwe venkelsalade met nectarine, dragon en citroen

  • Zwartoogbonen met dille, kappertjes en radijs

  • Lauwwarme kriel met groene saus, cornichons en groene peper

  • Geurige zalm met limoenblad-rub van de barbecue

Word lid om verder te lezen, zo niet: hartelijk dank dat je er was!

User's avatar

Continue reading this post for free, courtesy of Yvette van Boven.

Or purchase a paid subscription.
© 2026 Yvette van Boven · Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture